Saksbehandler/ rådgiver kommunale gebyrer
Team drift og forvaltning VA, Sarpsborg kommune
Torsbekkveien 12, 1723 SARPSBORG
23. februar 2025
Om stillingen
I Virksomhet kommunalteknikk er det ledig stilling som saksbehandler/rådgiver for kommunale gebyrer. Virksomheten består av 8 avdelinger og denne stillingen tilhører avdeling administrasjon. Avdelingen ivaretar fellesoppgaver for hele virksomhetene, blant annet innenfor områdene personal, økonomi, anskaffelser, saksbehandling og kommunale gebyrer. Medarbeidere på kommunale gebyrer jobber tett mot flere fagområder innen vann og avløp, renovasjon, feiervesen, eiendomsskatt, regnskap og innbyggerdialog.
Arbeidsoppgavene vil i hovedsak være saksbehandling og fakturering av kommunale gebyrer for vann, avløp og renovasjon (VAR)-området. Dette er tjenester som er underlagt selvkostprinsippet, noe som betyr at kostnadene for drift og utvikling av tjenestene belastes innbyggerne i form av kommunale gebyrer. Stillingen er viktig for å sikre kommunens inntekter.
Stillingen har sammen med de andre rådgiverne på området ansvar for at kommunale avgifter blir fakturert ut til innbyggerne til rett tid og med riktig beløp.
I stillingen inngår utstrakt kontakt med innbyggerne i kommunen, samt interne og eksterne samarbeidspartnere. Korrekte grunnlag for fakturaene er viktig og gode kontrollrutiner som ivaretar dette er avgjørende.
Som rådgiver forventes det at du har et helhetlig blikk på organisasjonen og bidrar til utvikling av fagområdet. Vi er opptatt av å være gode brukere av digitale systemer og vi forventer at du er med på å finne forbedringsområder og mer automatiske prosesser sammen med oss.
Organisasjonen er i stadig endring og det kan bli aktuelt med andre relaterte oppgaver innenfor våre fagområder.
Stillingen har krav til høyskole/ universitetsutdanning fortrinnsvis innen økonomi og administrasjon, regnskap e.l på masternivå. Annen relevant utdanning og erfaring kan vurderes for spesielt kvalifiserte søkere.
Vi trenger en medarbeider med god tallforståelse og som har god innsikt i regnskap- og faktureringsarbeid og er en god bruker av digitale systemer.
Saksbehandlingskompetanse og erfaring fra offentlig forvaltning er en fordel. Du må beherske norsk og engelsk muntlig, samt ha god skriftlig fremstillingsevne.
Erfaring fra noen av våre fagsystemer, som Komtek, Visma, Sales Force, er en fordel.
Du må gjerne være nyutdannet, og vi forventer da at du er lærevillig og interessert i å lære et nytt fag. Du må også være god på excel og bruk av ulike systemverktøy.
Vi søker etter en engasjert og resultatorientert medarbeider som handler på eget initiativ og får ting til å skje. Du må være strukturert og nøyaktig.
Er du samtidig serviceinnstilt, god til å behandle mennesker og liker å jobbe i team er du kanskje den vi ser etter.
Personlig egnethet vil bli tillagt vekt.
Lønn etter kompetanse og kvalifikasjoner.
Gode pensjons- og forsikringsordninger.
Tverrfaglig miljø og nettverk.
Spennende arbeidsoppgaver med gode utviklingsmuligheter.
Fleksibel arbeidstid og mulighet for noe hjemmekontor.
Om bedriften
Sarpsborg kommune ønsker medarbeidere med ulik faglig, sosial, etnisk og geografisk bakgrunn. Dette inkluderer: ulik kompetanse, erfaring, oppvekstsvilkår, tro- og livssyn, perspektiv, nettverk, språk og dialekt, interesser, alder, funksjonsevne, seksuell orientering og kjønn- og kjønnsidentitet. Vi trenger historier, stemmer og erfaringer fra hele befolkningen.
Tittel
Rådgiver kommunale gebyrer
Oppstart
Type engasjement
Fast
Sektor
Offentlig
Omfang
Heltid
Antall stillinger
1
Kontaktperson
Om stillingen
I Virksomhet kommunalteknikk er det ledig stilling som saksbehandler/rådgiver for kommunale gebyrer. Virksomheten består av 8 avdelinger og denne stillingen tilhører avdeling administrasjon. Avdelingen ivaretar fellesoppgaver for hele virksomhetene, blant annet innenfor områdene personal, økonomi, anskaffelser, saksbehandling og kommunale gebyrer. Medarbeidere på kommunale gebyrer jobber tett mot flere fagområder innen vann og avløp, renovasjon, feiervesen, eiendomsskatt, regnskap og innbyggerdialog.
Arbeidsoppgavene vil i hovedsak være saksbehandling og fakturering av kommunale gebyrer for vann, avløp og renovasjon (VAR)-området. Dette er tjenester som er underlagt selvkostprinsippet, noe som betyr at kostnadene for drift og utvikling av tjenestene belastes innbyggerne i form av kommunale gebyrer. Stillingen er viktig for å sikre kommunens inntekter.
Stillingen har sammen med de andre rådgiverne på området ansvar for at kommunale avgifter blir fakturert ut til innbyggerne til rett tid og med riktig beløp.
I stillingen inngår utstrakt kontakt med innbyggerne i kommunen, samt interne og eksterne samarbeidspartnere. Korrekte grunnlag for fakturaene er viktig og gode kontrollrutiner som ivaretar dette er avgjørende.
Som rådgiver forventes det at du har et helhetlig blikk på organisasjonen og bidrar til utvikling av fagområdet. Vi er opptatt av å være gode brukere av digitale systemer og vi forventer at du er med på å finne forbedringsområder og mer automatiske prosesser sammen med oss.
Organisasjonen er i stadig endring og det kan bli aktuelt med andre relaterte oppgaver innenfor våre fagområder.
Stillingen har krav til høyskole/ universitetsutdanning fortrinnsvis innen økonomi og administrasjon, regnskap e.l på masternivå. Annen relevant utdanning og erfaring kan vurderes for spesielt kvalifiserte søkere.
Vi trenger en medarbeider med god tallforståelse og som har god innsikt i regnskap- og faktureringsarbeid og er en god bruker av digitale systemer.
Saksbehandlingskompetanse og erfaring fra offentlig forvaltning er en fordel. Du må beherske norsk og engelsk muntlig, samt ha god skriftlig fremstillingsevne.
Erfaring fra noen av våre fagsystemer, som Komtek, Visma, Sales Force, er en fordel.
Du må gjerne være nyutdannet, og vi forventer da at du er lærevillig og interessert i å lære et nytt fag. Du må også være god på excel og bruk av ulike systemverktøy.
Vi søker etter en engasjert og resultatorientert medarbeider som handler på eget initiativ og får ting til å skje. Du må være strukturert og nøyaktig.
Er du samtidig serviceinnstilt, god til å behandle mennesker og liker å jobbe i team er du kanskje den vi ser etter.
Personlig egnethet vil bli tillagt vekt.
Lønn etter kompetanse og kvalifikasjoner.
Gode pensjons- og forsikringsordninger.
Tverrfaglig miljø og nettverk.
Spennende arbeidsoppgaver med gode utviklingsmuligheter.
Fleksibel arbeidstid og mulighet for noe hjemmekontor.
Om bedriften
Sarpsborg kommune ønsker medarbeidere med ulik faglig, sosial, etnisk og geografisk bakgrunn. Dette inkluderer: ulik kompetanse, erfaring, oppvekstsvilkår, tro- og livssyn, perspektiv, nettverk, språk og dialekt, interesser, alder, funksjonsevne, seksuell orientering og kjønn- og kjønnsidentitet. Vi trenger historier, stemmer og erfaringer fra hele befolkningen.
Relaterte stillinger
Saksbehandler/ rådgiver kommunale gebyrer
Team drift og forvaltning VA, Sarpsborg kommune
SARPSBORG
23. februar 2025