Digitaliseringsetaten – Etatsdirektør
Oslo kommune
Rådhusplassen 1, 0037 OSLO
Tre uker siden
Om stillingen
Oslo kommune etablerer Digitaliseringsetaten. Den nye etaten samler fagmiljøer innenfor områdene IKT, produktutvikling, tjenestedesign og teknologi fra dagens Oslo Origo og Utviklings- og kompetanseetaten.
Digitaliseringsetaten skal ha et helhetlig ansvar for teknologi og digitalisering i Oslo kommune. Gjennom strategisk og behovsdrevet tjenesteutvikling skal etaten sikre at teknologiske løsninger gir effektiv og fremtidsrettet tjenesteproduksjon i takt med endrede behov og nye muligheter. Etaten skal ha ansvar for å sette felles føringer og krav som bidrar til en trygg, hensiktsmessig og kostnadseffektiv bruk av teknologi i hele kommunen. Digitaliseringsetaten skal levere en sikker og stabil drift av kommunens felles IKT-plattform.
Er du vår nye etatsdirektør som bygger kultur, tenker helhetlig og leder digital utvikling i tett samspill med andre?
Oslo kommune er en kompleks organisasjon og har behov for en etatsdirektør som tenker helhetlig og strategisk rundt drift av kommunens felles IKT-plattform, digitalisering og digital transformasjon.
Vi ser etter en løsningsorientert leder som ser på data og teknologi som strategiske verktøy for en bærekraftig tjenesteproduksjon. Et godt samarbeid med kommunens virksomheter og med nasjonale myndigheter, er avgjørende for å lykkes med arbeidet og for å nå kommunens mål.
Rett kandidat har interesse for både innbyggere og medarbeidere, og for hvordan teknologi kan brukes for å utvikle kommunen og frigjøre ressurser.
Vi søker en trygg og samlende toppleder med solid erfaring fra omstillingsprosesser, og god forståelse for hvordan slike endringer påvirker organisasjoner og hva som skal til for å lykkes.
Direktøren skal sikre realiseringen av gevinstene etter sammenslåingen av to etater, og samtidig bidra til å bygge en felles kultur som kombinerer styrkene fra begge organisasjonene.
Stillingen krever en analytisk og brukerorientert leder som evner å balansere operativ drift med strategisk utviklingsarbeid. God rolleforståelse er avgjørende, og det er en fordel med erfaring fra arbeid med forvaltning i et politisk styringssystem.
Den nye etaten opprettes 1.1.2026. Det er et ønske at den nye etatsdirektøren kan starte i jobben innen 1.10.2025 for å bidra i arbeidet med å opprette etaten. Forberedelser til sammenslåingen er godt i gang, samtidig vil det være tilpasninger den nye direktøren må gjøre basert på erfaringer i omstillingsprosessen.
Direktøren må kunne sikkerhetsklareres til nivå HEMMELIG.
Arbeidsoppgaver
- Ledelse og strategisk utvikling av etaten, med effektiv drift og god økonomistyring.
- Gjennomføre sammenslåing av to etater og etablere en ny etat med en organisasjonskultur som fremmer Oslo kommunes mål.
- Aktivt bidra til digitalisering og tjenesteutvikling innenfor tverrgående og andre prioriterte tjenesteområder i kommunen.
- Bidra til at kommunens digitale infrastruktur er robust, sikker og legger til rette for effektiv tjenesteutvikling.
- Sikre at digitaliseringsarbeidet gir reell, målbar verdi for både innbyggere og ansatte.
- Sikre stabil og effektiv drift av kommunens felles IKT-plattform, og sørge for utvikling av systemer og tjenester.
- Bidra til effektiv forvaltning og bruk av kommunens data.
- Bistå med faglige råd, som utvikler og støtter strategisk retning og prioriteringer.
- Representere etaten i ulike fora og medier.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning.
- Relevant toppledererfaring.
- Solid samfunns- og rolleforståelse og innsikt i beslutningsprosesser i offentlig sektor.
- Erfaring med digital tjenesteutvikling i komplekse organisasjoner.
- God kjennskap til arbeidslivets spilleregler og erfaring med å legge til rette for et godt partssamarbeid.
- God økonomiforståelse.
Personlige egenskaper
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner både internt i egen organisasjon og i samhandling med kommunens øvrige virksomheter og nasjonale myndigheter.
- Resultatorientert.
- Trives med innflytelse og ansvar.
- Liker å prøve ut nye måter å arbeide på for å sikre stabil drift og for å utvikle tjenestene.
- Liker å jobbe strukturert og planmessig, men kan håndtere kompleksitet og uforutsette situasjoner i en stor organisasjon, som tilbyr tjenester til hele kommunen.
Vi tilbyr
- En svært viktig rolle i utviklingen av Oslo kommune.
- Store og komplekse utfordringer innenfor et bredt spekter av oppgaver.
- Dedikerte medarbeidere med høy faglig kompetanse.
- Fleksibel arbeidstid.
- Et trivelig arbeidsmiljø og gode utviklingsmuligheter.
- Gode tjenestepensjons- og forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring.
- Lønn iht. Oslo kommunes lønnsavtale for toppledere.
- Stillingen er et åremål på seks år (med mulighet for å søke ytterligere et åremål).
Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss, uansett alder, funksjonsevne, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom det er behov for det.
Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste, selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om. Søknad og cv må sendes elektronisk via Webcruiter.
Kontaktinformasjon
Sølve Monica Steffensen, kommunaldirektør finans, 924 14 647Aksel Nikolai Norum, fagsjef topplederrekruttering, 480 79 972
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommuneReferansenr.: 4954448246
Stillingsprosent: 100%
Åremål
Søknadsfrist: 01.05.2025
Om bedriften
Oslo kommune en av Norges største arbeidsgivere. Vi utvikler hovedstaden og leverer tjenester og tilbud til innbyggerne i Norges største by. Oslo vokser, og du kan bidra til å gjøre Oslo til en god by og bo i – også i framtiden.
Byrådsavdelingene er byrådets nærmeste administrasjon. Byrådet er parlamentarisk ansvarlig overfor bystyret. Byrådsavdelingene forbereder og gjennomfører saker for byrådet og har ansvar for styring av underliggende virksomheter. Hver av de åtte byrådsavdelingene ledes av en byråd, og administrativt av en kommunaldirektør.
Byrådsavdeling for finans koordinerer arbeidet med kommuneplanens samfunnsdel og har et overordnet ansvar for økonomistyringen i Oslo kommune. Ansvarsområdet inkluderer økonomiplan og budsjett, regnskap, rapportering og finansstyring. Byrådsavdelingen har også ansvar for kommunens sentrale arbeidsgiverfunksjoner, krav og føringer for anskaffelses- og investeringsprosesser, statistikkformidling, virksomhetsovergripende IKT-styring og -utvikling, samt et overordnet ansvar for digitalisering, personvern og informasjonssikkerhet i Oslo kommune. Byrådsavdeling for finans er ansvarlig for eierstyringen av Oslo Pensjonsforsikring AS, og for etatsstyring av Innkrevingsetaten, Utviklings- og kompetanseetaten og digitaliseringsetaten Oslo Origo.
Tittel
Digitaliseringsetaten – Etatsdirektør
Oppstart
Type engasjement
Åremål
Sektor
Offentlig
Omfang
Heltid
Antall stillinger
1
Kontaktperson
Om stillingen
Oslo kommune etablerer Digitaliseringsetaten. Den nye etaten samler fagmiljøer innenfor områdene IKT, produktutvikling, tjenestedesign og teknologi fra dagens Oslo Origo og Utviklings- og kompetanseetaten.
Digitaliseringsetaten skal ha et helhetlig ansvar for teknologi og digitalisering i Oslo kommune. Gjennom strategisk og behovsdrevet tjenesteutvikling skal etaten sikre at teknologiske løsninger gir effektiv og fremtidsrettet tjenesteproduksjon i takt med endrede behov og nye muligheter. Etaten skal ha ansvar for å sette felles føringer og krav som bidrar til en trygg, hensiktsmessig og kostnadseffektiv bruk av teknologi i hele kommunen. Digitaliseringsetaten skal levere en sikker og stabil drift av kommunens felles IKT-plattform.
Er du vår nye etatsdirektør som bygger kultur, tenker helhetlig og leder digital utvikling i tett samspill med andre?
Oslo kommune er en kompleks organisasjon og har behov for en etatsdirektør som tenker helhetlig og strategisk rundt drift av kommunens felles IKT-plattform, digitalisering og digital transformasjon.
Vi ser etter en løsningsorientert leder som ser på data og teknologi som strategiske verktøy for en bærekraftig tjenesteproduksjon. Et godt samarbeid med kommunens virksomheter og med nasjonale myndigheter, er avgjørende for å lykkes med arbeidet og for å nå kommunens mål.
Rett kandidat har interesse for både innbyggere og medarbeidere, og for hvordan teknologi kan brukes for å utvikle kommunen og frigjøre ressurser.
Vi søker en trygg og samlende toppleder med solid erfaring fra omstillingsprosesser, og god forståelse for hvordan slike endringer påvirker organisasjoner og hva som skal til for å lykkes.
Direktøren skal sikre realiseringen av gevinstene etter sammenslåingen av to etater, og samtidig bidra til å bygge en felles kultur som kombinerer styrkene fra begge organisasjonene.
Stillingen krever en analytisk og brukerorientert leder som evner å balansere operativ drift med strategisk utviklingsarbeid. God rolleforståelse er avgjørende, og det er en fordel med erfaring fra arbeid med forvaltning i et politisk styringssystem.
Den nye etaten opprettes 1.1.2026. Det er et ønske at den nye etatsdirektøren kan starte i jobben innen 1.10.2025 for å bidra i arbeidet med å opprette etaten. Forberedelser til sammenslåingen er godt i gang, samtidig vil det være tilpasninger den nye direktøren må gjøre basert på erfaringer i omstillingsprosessen.
Direktøren må kunne sikkerhetsklareres til nivå HEMMELIG.
Arbeidsoppgaver
- Ledelse og strategisk utvikling av etaten, med effektiv drift og god økonomistyring.
- Gjennomføre sammenslåing av to etater og etablere en ny etat med en organisasjonskultur som fremmer Oslo kommunes mål.
- Aktivt bidra til digitalisering og tjenesteutvikling innenfor tverrgående og andre prioriterte tjenesteområder i kommunen.
- Bidra til at kommunens digitale infrastruktur er robust, sikker og legger til rette for effektiv tjenesteutvikling.
- Sikre at digitaliseringsarbeidet gir reell, målbar verdi for både innbyggere og ansatte.
- Sikre stabil og effektiv drift av kommunens felles IKT-plattform, og sørge for utvikling av systemer og tjenester.
- Bidra til effektiv forvaltning og bruk av kommunens data.
- Bistå med faglige råd, som utvikler og støtter strategisk retning og prioriteringer.
- Representere etaten i ulike fora og medier.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning.
- Relevant toppledererfaring.
- Solid samfunns- og rolleforståelse og innsikt i beslutningsprosesser i offentlig sektor.
- Erfaring med digital tjenesteutvikling i komplekse organisasjoner.
- God kjennskap til arbeidslivets spilleregler og erfaring med å legge til rette for et godt partssamarbeid.
- God økonomiforståelse.
Personlige egenskaper
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner både internt i egen organisasjon og i samhandling med kommunens øvrige virksomheter og nasjonale myndigheter.
- Resultatorientert.
- Trives med innflytelse og ansvar.
- Liker å prøve ut nye måter å arbeide på for å sikre stabil drift og for å utvikle tjenestene.
- Liker å jobbe strukturert og planmessig, men kan håndtere kompleksitet og uforutsette situasjoner i en stor organisasjon, som tilbyr tjenester til hele kommunen.
Vi tilbyr
- En svært viktig rolle i utviklingen av Oslo kommune.
- Store og komplekse utfordringer innenfor et bredt spekter av oppgaver.
- Dedikerte medarbeidere med høy faglig kompetanse.
- Fleksibel arbeidstid.
- Et trivelig arbeidsmiljø og gode utviklingsmuligheter.
- Gode tjenestepensjons- og forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring.
- Lønn iht. Oslo kommunes lønnsavtale for toppledere.
- Stillingen er et åremål på seks år (med mulighet for å søke ytterligere et åremål).
Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss, uansett alder, funksjonsevne, kjønn, kjønnsidentitet, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom det er behov for det.
Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste, selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om. Søknad og cv må sendes elektronisk via Webcruiter.
Kontaktinformasjon
Sølve Monica Steffensen, kommunaldirektør finans, 924 14 647Aksel Nikolai Norum, fagsjef topplederrekruttering, 480 79 972
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Oslo kommuneReferansenr.: 4954448246
Stillingsprosent: 100%
Åremål
Søknadsfrist: 01.05.2025
Om bedriften
Oslo kommune en av Norges største arbeidsgivere. Vi utvikler hovedstaden og leverer tjenester og tilbud til innbyggerne i Norges største by. Oslo vokser, og du kan bidra til å gjøre Oslo til en god by og bo i – også i framtiden.
Byrådsavdelingene er byrådets nærmeste administrasjon. Byrådet er parlamentarisk ansvarlig overfor bystyret. Byrådsavdelingene forbereder og gjennomfører saker for byrådet og har ansvar for styring av underliggende virksomheter. Hver av de åtte byrådsavdelingene ledes av en byråd, og administrativt av en kommunaldirektør.
Byrådsavdeling for finans koordinerer arbeidet med kommuneplanens samfunnsdel og har et overordnet ansvar for økonomistyringen i Oslo kommune. Ansvarsområdet inkluderer økonomiplan og budsjett, regnskap, rapportering og finansstyring. Byrådsavdelingen har også ansvar for kommunens sentrale arbeidsgiverfunksjoner, krav og føringer for anskaffelses- og investeringsprosesser, statistikkformidling, virksomhetsovergripende IKT-styring og -utvikling, samt et overordnet ansvar for digitalisering, personvern og informasjonssikkerhet i Oslo kommune. Byrådsavdeling for finans er ansvarlig for eierstyringen av Oslo Pensjonsforsikring AS, og for etatsstyring av Innkrevingsetaten, Utviklings- og kompetanseetaten og digitaliseringsetaten Oslo Origo.
Relaterte stillinger