Direktør
Domstoladministrasjonen
Dronningens gate 2, 7011 TRONDHEIM
14. januar 2025
Om stillingen
Om stillingen
Vi søker en strategisk og utviklingsorientert direktør til Domstoladministrasjonen. Stillingen besettes på åremål for seks år, med mulighet for forlengelse i en periode. Oppstart i stillingen ønskes i løpet av høsten 2025.
Direktøren skal sørge for at Domstoladministrasjonen støtter domstolene på best mulig måte, med det mål å styrke domstolenes uavhengighet, kvalitet og effektivitet – i tråd med samfunnets behov. Direktøren skal arbeide for forutsigbar og langsiktig finansiering av domstolene. Arbeidet krever både utvikling av Domstoladministrasjonen og utvikling i domstolene, basert på strategier og beslutninger forankret i styret og i domstolene. Videre har direktøren ansvaret for å følge opp generelle føringer gitt av Stortinget og regjeringen, som knytter seg til for eksempel saksbehandlingstid i domstolene. Direktøren må derfor sikre en bred kontaktflate opp mot domstolene, politikerne, embetsverket og aktørene i domstolene. Det følger av arbeidet at det er mye reising i stillingen.
Direktøren rapporterer til Domstoladministrasjonens styre.
Hvem er du?
Kvalifikasjoner:
- juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap
- meget god kunnskap om domstolenes virksomhet
- relevant ledererfaring fra større organisasjon
- det er en fordel med erfaring fra politiske prosesser
- høy digital kompetanse
Direktøren må kunne sikkerhetsklareres på nivå Hemmelig.
Personlige egenskaper:
Vi søker en trygg og engasjert leder som motiveres av vårt samfunnsoppdrag. Du må være synlig og samlende, ha et strategisk blikk, bred samfunnsforståelse og interesse for utviklingsarbeid. Du må kunne kommunisere godt, både muntlig og skriftlig, ha høy integritet og evne å skape tillit både internt og eksternt. Vi forutsetter at du har høy arbeidskapasitet, sterk gjennomføringsevne og er en god relasjons- og kulturbygger. Personlig egnethet og gode lederegenskaper vil bli vektlagt.
Hva tilbyr vi?
Som direktør i Domstoladministrasjonen får du en spennende lederjobb og en unik mulighet til å videreutvikle en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag. Hos oss får du interessante og utfordrende oppgaver i et bredt faglig og godt sosialt miljø.
Stillingen avlønnes innenfor statens lederlønnssystem. Fra lønnen trekkes to prosent til Statens pensjonskasse.
Generelle bestemmelser
Norges domstoler ønsker å være en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass, der alle medarbeidere blir verdsatt og har like muligheter. Mangfold er en styrke, og vi vil tilrettelegge for ansatte med ulike behov. Les mer om muligheten for positiv særbehandling.
Personopplysninger som gis i søknad og CV behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger.
Det vil bli utarbeidet offentlig søkerliste. Når det gjelder muligheten for å bli unntatt fra søkerlisten, følger dette av offentleglova § 25, annet ledd.
Om bedriften
Domstolene er samfunnets viktigste konfliktløser. Norge har 55 domstoler med om lag 2000 medarbeidere. Domstolene er den tredje statsmakt. Som samfunnets viktigste konfliktløser, er domstolene avhengig av tillit. Det innebærer at virksomheten må innfri samfunnets krav og forventninger.
Domstoladministrasjonen skal medvirke til at domstolene blir best mulig i stand til å løse oppgavene sine. Det betyr blant annet å legge til rette for en forsvarlig og effektiv gjennomføring av rettssaker.
Domstoladministrasjonen har en styrings- og støttefunksjon, en rettspolitisk og en utviklingsrolle overfor domstolene.
Domstoladministrasjonen holder til i Trondheim, og arbeidsspråket vårt er norsk. Virksomheten er organisert i fem avdelinger.
Se www.domstol.no for mer informasjon.
Personopplysninger i søknad og CV til stillingen blir håndtert i samsvar med lov om behandling av personopplysninger. Du kan lese mer om personvern på www.domstol.no.
Vi utarbeider offentlig søkerliste og viser til offentlighetsloven § 25, andre ledd, for mulighet til å bli unntatt fra denne.
Tittel
Direktør
Oppstart
Type engasjement
Åremål
Sektor
Offentlig
Omfang
Heltid
Antall stillinger
1
Kontaktperson
Sjekk lønna di!
Om stillingen
Om stillingen
Vi søker en strategisk og utviklingsorientert direktør til Domstoladministrasjonen. Stillingen besettes på åremål for seks år, med mulighet for forlengelse i en periode. Oppstart i stillingen ønskes i løpet av høsten 2025.
Direktøren skal sørge for at Domstoladministrasjonen støtter domstolene på best mulig måte, med det mål å styrke domstolenes uavhengighet, kvalitet og effektivitet – i tråd med samfunnets behov. Direktøren skal arbeide for forutsigbar og langsiktig finansiering av domstolene. Arbeidet krever både utvikling av Domstoladministrasjonen og utvikling i domstolene, basert på strategier og beslutninger forankret i styret og i domstolene. Videre har direktøren ansvaret for å følge opp generelle føringer gitt av Stortinget og regjeringen, som knytter seg til for eksempel saksbehandlingstid i domstolene. Direktøren må derfor sikre en bred kontaktflate opp mot domstolene, politikerne, embetsverket og aktørene i domstolene. Det følger av arbeidet at det er mye reising i stillingen.
Direktøren rapporterer til Domstoladministrasjonens styre.
Hvem er du?
Kvalifikasjoner:
- juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap
- meget god kunnskap om domstolenes virksomhet
- relevant ledererfaring fra større organisasjon
- det er en fordel med erfaring fra politiske prosesser
- høy digital kompetanse
Direktøren må kunne sikkerhetsklareres på nivå Hemmelig.
Personlige egenskaper:
Vi søker en trygg og engasjert leder som motiveres av vårt samfunnsoppdrag. Du må være synlig og samlende, ha et strategisk blikk, bred samfunnsforståelse og interesse for utviklingsarbeid. Du må kunne kommunisere godt, både muntlig og skriftlig, ha høy integritet og evne å skape tillit både internt og eksternt. Vi forutsetter at du har høy arbeidskapasitet, sterk gjennomføringsevne og er en god relasjons- og kulturbygger. Personlig egnethet og gode lederegenskaper vil bli vektlagt.
Hva tilbyr vi?
Som direktør i Domstoladministrasjonen får du en spennende lederjobb og en unik mulighet til å videreutvikle en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag. Hos oss får du interessante og utfordrende oppgaver i et bredt faglig og godt sosialt miljø.
Stillingen avlønnes innenfor statens lederlønnssystem. Fra lønnen trekkes to prosent til Statens pensjonskasse.
Generelle bestemmelser
Norges domstoler ønsker å være en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass, der alle medarbeidere blir verdsatt og har like muligheter. Mangfold er en styrke, og vi vil tilrettelegge for ansatte med ulike behov. Les mer om muligheten for positiv særbehandling.
Personopplysninger som gis i søknad og CV behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger.
Det vil bli utarbeidet offentlig søkerliste. Når det gjelder muligheten for å bli unntatt fra søkerlisten, følger dette av offentleglova § 25, annet ledd.
Om bedriften
Domstolene er samfunnets viktigste konfliktløser. Norge har 55 domstoler med om lag 2000 medarbeidere. Domstolene er den tredje statsmakt. Som samfunnets viktigste konfliktløser, er domstolene avhengig av tillit. Det innebærer at virksomheten må innfri samfunnets krav og forventninger.
Domstoladministrasjonen skal medvirke til at domstolene blir best mulig i stand til å løse oppgavene sine. Det betyr blant annet å legge til rette for en forsvarlig og effektiv gjennomføring av rettssaker.
Domstoladministrasjonen har en styrings- og støttefunksjon, en rettspolitisk og en utviklingsrolle overfor domstolene.
Domstoladministrasjonen holder til i Trondheim, og arbeidsspråket vårt er norsk. Virksomheten er organisert i fem avdelinger.
Se www.domstol.no for mer informasjon.
Personopplysninger i søknad og CV til stillingen blir håndtert i samsvar med lov om behandling av personopplysninger. Du kan lese mer om personvern på www.domstol.no.
Vi utarbeider offentlig søkerliste og viser til offentlighetsloven § 25, andre ledd, for mulighet til å bli unntatt fra denne.
Relaterte stillinger