Sikkerhetsrådgiver for vei
Statens vegvesen
Doktor Hansteins gate 9, 3044 DRAMMEN
Over en måned siden
Om stillingen
Er du den vi ser etter?
Statens vegvesen ønsker å styrke bemanningen på området sikkerhet i operasjonell teknologi (OT). Etaten har et landsdekkende OT-nett for automasjon og styring av broer, fjelloverganger, tunneler og andre anlegg langs veg. Disse er knyttet sammen med fem vegtrafikksentraler som sørger for trafikkovervåking og styring av veganlegg.
Dette er samfunnskritisk infrastruktur som bidrar til verdiskaping, trafikksikkerhet og samfunnssikkerhet i Norge. Fungerende veginfrastruktur er en forutsetning for transport av mennesker, mat, medisiner og en lang rekke varer som vi forbruker i Norge.
Vi søker deg som er interessert i å jobbe med kritisk infrastruktur og ønsker å bidra til at vegtransporten og trafikksikkerheten ikke forstyrres av sikkerhetsproblemer. Denne stillingen rettes mot veganleggene og ivaretakelse av OT-sikkerheten i disse. Du vil jobbe med mange ulike mennesker og team i etaten, som gir en variert og spennende arbeidshverdag.
Arbeidssted for stillingen er Drammen, for spesielt kvalifiserte søkere kan andre lokasjoner på sør- og Østlandet vurderes.
Arbeidsoppgaver:
- Styrke informasjonssikkerheten i vegnettet
- Videreutvikling og følge opp styringssystem for informasjonssikkerhet i OT nettet.
- OT-Sikkerhetsrådgiving
- Følge opp leverandører, prosjekter og bistå de systemeierne som har behov hjelp innen området
- Bidra i hendelseshåndtering, og følge opp alarmer som kommer fra VegCERT.
- Bistå med risikovurderinger
- Oppfølging av sårbarheter i etatens OT -nett
- Andre oppgaver kan tillegges
Kompetansekrav
- Du må kunne sikkerhetsklareres.
- Du har en bachelor- eller mastergrad innen IT, automasjon, cybersikkerhet eller OT-sikkerhet, men relevant kompetanse kan kompensere for manglende utdanningsnivå.
- Kjennskap til IEC 62443 eller lignende standarder er en fordel, men ikke et krav.
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på Norsk
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Vi ser etter deg som jobber strukturert og selvstendig. Du er en person med gode kommunikasjons- og samarbeidsevner som ser menneskene rundt deg og får dem engasjert mot et felles mål. Ville du også beskrevet deg selv om en initiativtaker? Da håper vi du tar kontakt med oss!
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Ta kontakt med fagdirektør Ole Myklebust Grundetjern for en hyggelig prat på telefon: +47 99 64 07 31 eller epost
ole.myklebust.grundetjern@vegvesen.no
Om bedriften
Statens vegvesen er hjartet i Noregs vegsektor, og vi jobbar kvar dag for å sikre eit effektivt, trygt og heilskapleg transportsystem. Som den største aktøren innan vegtransport i Noreg, har vi ansvaret for riks- og europavegane, samt tryggleiken til alle som ferdast langs vegen. Vårt oppdrag er å planleggje, byggje, drifte og vedlikehalde denne kritiske infrastrukturen.
Vi utviklar regelverk og standardar som gjeld for alle vegeigarar i Noreg, og gjennom vårt arbeid med trafikantar og køyretøy, ny teknologi og digitale tenester, sørgjer vi for at både folk og næringsliv har tilgang til enkle, effektive, trygge og miljøvennlege transportmoglegheiter.
Statens vegvesen består av to forvaltningsnivå - eit direktorat og seks landsdekkande divisjonar, som saman jobbar for å gjere vegane våre betre for alle.
Divisjon IT har eit heilskapleg ansvar for at all digitalisering i Vegvesenet blir gjord framtidsretta, smidig og sikkert på tvers av fagområda til etaten. Divisjonen varetek utvikling av dei digitale kanalane til etaten og tenester, er partnar for fagsida og ein pådrivar for innovasjon og utvikling av nye, brukarvennlege løysingar. Vi støttar fagsida frå idé til realisering, med smidige prosjekt og leveransar. Divisjonen har over 450 medarbeidarar over heile landet, med hovudkontor i Drammen.
Tittel
Sikkerhetsrådgiver for vei
Oppstart
Type engasjement
Fast
Sektor
Offentlig
Omfang
Heltid
Antall stillinger
1
Kontaktperson
Sjekk lønna di!
Om stillingen
Er du den vi ser etter?
Statens vegvesen ønsker å styrke bemanningen på området sikkerhet i operasjonell teknologi (OT). Etaten har et landsdekkende OT-nett for automasjon og styring av broer, fjelloverganger, tunneler og andre anlegg langs veg. Disse er knyttet sammen med fem vegtrafikksentraler som sørger for trafikkovervåking og styring av veganlegg.
Dette er samfunnskritisk infrastruktur som bidrar til verdiskaping, trafikksikkerhet og samfunnssikkerhet i Norge. Fungerende veginfrastruktur er en forutsetning for transport av mennesker, mat, medisiner og en lang rekke varer som vi forbruker i Norge.
Vi søker deg som er interessert i å jobbe med kritisk infrastruktur og ønsker å bidra til at vegtransporten og trafikksikkerheten ikke forstyrres av sikkerhetsproblemer. Denne stillingen rettes mot veganleggene og ivaretakelse av OT-sikkerheten i disse. Du vil jobbe med mange ulike mennesker og team i etaten, som gir en variert og spennende arbeidshverdag.
Arbeidssted for stillingen er Drammen, for spesielt kvalifiserte søkere kan andre lokasjoner på sør- og Østlandet vurderes.
Arbeidsoppgaver:
- Styrke informasjonssikkerheten i vegnettet
- Videreutvikling og følge opp styringssystem for informasjonssikkerhet i OT nettet.
- OT-Sikkerhetsrådgiving
- Følge opp leverandører, prosjekter og bistå de systemeierne som har behov hjelp innen området
- Bidra i hendelseshåndtering, og følge opp alarmer som kommer fra VegCERT.
- Bistå med risikovurderinger
- Oppfølging av sårbarheter i etatens OT -nett
- Andre oppgaver kan tillegges
Kompetansekrav
- Du må kunne sikkerhetsklareres.
- Du har en bachelor- eller mastergrad innen IT, automasjon, cybersikkerhet eller OT-sikkerhet, men relevant kompetanse kan kompensere for manglende utdanningsnivå.
- Kjennskap til IEC 62443 eller lignende standarder er en fordel, men ikke et krav.
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på Norsk
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Vi ser etter deg som jobber strukturert og selvstendig. Du er en person med gode kommunikasjons- og samarbeidsevner som ser menneskene rundt deg og får dem engasjert mot et felles mål. Ville du også beskrevet deg selv om en initiativtaker? Da håper vi du tar kontakt med oss!
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Ta kontakt med fagdirektør Ole Myklebust Grundetjern for en hyggelig prat på telefon: +47 99 64 07 31 eller epost
ole.myklebust.grundetjern@vegvesen.no
Om bedriften
Statens vegvesen er hjartet i Noregs vegsektor, og vi jobbar kvar dag for å sikre eit effektivt, trygt og heilskapleg transportsystem. Som den største aktøren innan vegtransport i Noreg, har vi ansvaret for riks- og europavegane, samt tryggleiken til alle som ferdast langs vegen. Vårt oppdrag er å planleggje, byggje, drifte og vedlikehalde denne kritiske infrastrukturen.
Vi utviklar regelverk og standardar som gjeld for alle vegeigarar i Noreg, og gjennom vårt arbeid med trafikantar og køyretøy, ny teknologi og digitale tenester, sørgjer vi for at både folk og næringsliv har tilgang til enkle, effektive, trygge og miljøvennlege transportmoglegheiter.
Statens vegvesen består av to forvaltningsnivå - eit direktorat og seks landsdekkande divisjonar, som saman jobbar for å gjere vegane våre betre for alle.
Divisjon IT har eit heilskapleg ansvar for at all digitalisering i Vegvesenet blir gjord framtidsretta, smidig og sikkert på tvers av fagområda til etaten. Divisjonen varetek utvikling av dei digitale kanalane til etaten og tenester, er partnar for fagsida og ein pådrivar for innovasjon og utvikling av nye, brukarvennlege løysingar. Vi støttar fagsida frå idé til realisering, med smidige prosjekt og leveransar. Divisjonen har over 450 medarbeidarar over heile landet, med hovudkontor i Drammen.
Relaterte stillinger