Rådgiver - forvaltning
Politiets utlendingsenhet
Jonas Lies gate, 2000 LILLESTRØM
Over en måned siden
kr 272 - 327
Per time
kr 47 158 - 56 642
Per måned
kr 565 900 - 679 700
Per år
Oppsummert av KI
Rapporter feilOm stillingen
Felles enhet for utlending og forvaltning består av fire seksjoner; Utlendingsseksjonen, Forvaltningsseksjonen, Etterretning- og API seksjonen og Grensekontrollseksjonen. Forvaltningsseksjonen består av syv avsnitt med til sammen ca. 120 ansatte, stedsplassert på fire tjenestesteder i Øst politidistrikt. Forvaltningsseksjonen har oppgaver knyttet til pass, lokal og nasjonal vedtakslinje, førerkort, våpenforvaltning, kjøreseddel, brukthandel, vaktvirksomhet og servering- og skjenkebevillinger m.fl.
Arbeidsoppgaver
- Selvstendig og mer kompleks saksbehandling, herunder klagebehandling av saker til Politidirektoratet etter vegtrafikkloven og yrkestransportloven mv.
- Bistå med fagutvikling, informasjonsdeling og kompetanseheving internt og eksternt
- Delta i prosjekter innenfor enhetens fag- og ansvarsområde
- Betjene og veilede publikum ved telefon, e-post og oppmøte
- Gjennomgående fokus på forebygging, herunder særskilt fokus på konseptet forebygging gjennom forvaltning ved samarbeid med andre driftsenheter og særorgan om tilbakekall av tillatelser politiet utsteder
- Tildeling av vedtaksmyndighet vil bli vurdert delegert når rett kompetanse innehas
- Andre oppgaver og endringer i oppgaver kan oppstå etter behov
Kvalifikasjoner
Nødvendig:
- Høyere utdanning på minimum bachelornivå. Juridiske eller samfunnsfaglige fag vil være et fortrinn. Særskilt relevant og lang arbeidserfaring kan kompensere for manglende formalkompetanse
- Minst tre års erfaring innen saksbehandling fra offentlig sektor
- Meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- Gode IT-kunnskaper, beherske godt bruk av dataverktøy
- Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41
Ønskelig:
- Erfaring med juridisk saksbehandling
- Kunnskap om forvaltningsrett
- Erfaring fra foredragsvirksomhet og/eller deltagelse i prosjekt eller arbeidsgrupper
- Kjennskap til politiets datasystemer
Personlige egenskaper
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- God vurderings- og beslutningsevne
- Strukturert og effektiv
- Selvstendig, initiativrik og god gjennomføringsevne
- Samfunnsorientert og god forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som rådgiver (stillingskode 1434), fra kr. 565 900 til kr. 679 700 brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Dagtid
- Gode arbeidsbetingelser jf. statens personalhåndbok
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Kjersti GuåkerArbeidssted
Jonas Lies gate2000 Lillestrøm
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Øst politidistriktReferansenr.: 4933671115
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 07.05.2025
Om bedriften
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 faste ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.
Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum og familieenheten på Haraldvangen. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), ETIAS National Unit (ENU) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde.
Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på www.politiet.no.
En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ stab HR/HMS, postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.
Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.
Tittel
Rådgiver
Oppstart
Type engasjement
Fast
Sektor
Offentlig
Omfang
Heltid
Antall stillinger
1
Kontaktperson
Sjekk lønna di!
Om stillingen
Felles enhet for utlending og forvaltning består av fire seksjoner; Utlendingsseksjonen, Forvaltningsseksjonen, Etterretning- og API seksjonen og Grensekontrollseksjonen. Forvaltningsseksjonen består av syv avsnitt med til sammen ca. 120 ansatte, stedsplassert på fire tjenestesteder i Øst politidistrikt. Forvaltningsseksjonen har oppgaver knyttet til pass, lokal og nasjonal vedtakslinje, førerkort, våpenforvaltning, kjøreseddel, brukthandel, vaktvirksomhet og servering- og skjenkebevillinger m.fl.
Arbeidsoppgaver
- Selvstendig og mer kompleks saksbehandling, herunder klagebehandling av saker til Politidirektoratet etter vegtrafikkloven og yrkestransportloven mv.
- Bistå med fagutvikling, informasjonsdeling og kompetanseheving internt og eksternt
- Delta i prosjekter innenfor enhetens fag- og ansvarsområde
- Betjene og veilede publikum ved telefon, e-post og oppmøte
- Gjennomgående fokus på forebygging, herunder særskilt fokus på konseptet forebygging gjennom forvaltning ved samarbeid med andre driftsenheter og særorgan om tilbakekall av tillatelser politiet utsteder
- Tildeling av vedtaksmyndighet vil bli vurdert delegert når rett kompetanse innehas
- Andre oppgaver og endringer i oppgaver kan oppstå etter behov
Kvalifikasjoner
Nødvendig:
- Høyere utdanning på minimum bachelornivå. Juridiske eller samfunnsfaglige fag vil være et fortrinn. Særskilt relevant og lang arbeidserfaring kan kompensere for manglende formalkompetanse
- Minst tre års erfaring innen saksbehandling fra offentlig sektor
- Meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne
- Gode IT-kunnskaper, beherske godt bruk av dataverktøy
- Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41
Ønskelig:
- Erfaring med juridisk saksbehandling
- Kunnskap om forvaltningsrett
- Erfaring fra foredragsvirksomhet og/eller deltagelse i prosjekt eller arbeidsgrupper
- Kjennskap til politiets datasystemer
Personlige egenskaper
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- God vurderings- og beslutningsevne
- Strukturert og effektiv
- Selvstendig, initiativrik og god gjennomføringsevne
- Samfunnsorientert og god forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som rådgiver (stillingskode 1434), fra kr. 565 900 til kr. 679 700 brutto per år
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Dagtid
- Gode arbeidsbetingelser jf. statens personalhåndbok
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Kjersti GuåkerArbeidssted
Jonas Lies gate2000 Lillestrøm
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Øst politidistriktReferansenr.: 4933671115
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 07.05.2025
Om bedriften
Politiets utlendingsenhet (PU) er et særorgan underlagt Politidirektoratet og har i dag ca. 500 faste ansatte. Vårt hovedkontor er på Tøyen i Oslo.
Våre hovedoppgaver er å registrere og fastsette identitet på asylsøkere som kommer til Norge, uttransportere personer uten lovlig opphold, og drifte politiets utlendingsinternat på Trandum og familieenheten på Haraldvangen. Vi er et kompetanseorgan i politiet på utlendingsfeltet. Vi har ansvar for Nasjonalt koordineringssenter for grenseforvaltning (NKS), ETIAS National Unit (ENU) og norsk deltakelse i Den europeiske grense- og kystvakts stående styrke (Standing Corps, Frontex). I tillegg drifter vi utreisesenteret ved Oslo lufthavn og det midlertidige registreringssenteret på Gardermoen (GRS). Sammen med UDI og andre aktører er PU representert ved det nasjonale ankomstsenteret i Råde.
Ønsker du å vite mer om oss kan du se vår hjemmeside på www.politiet.no.
En personalpolitisk målsetting for politietaten er å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt rekruttere flere personer med minoritetsbakgrunn.
Vi ber om at elektronisk søknad benyttes - klikk på linken "søk på stillingen". Relevante attester og vitnemål/karakterutskrifter skal vedlegges søknaden elektronisk. Om dette ikke er praktisk mulig, ber vi om at disse blir sendt; Politiets utlendingsenhet v/ stab HR/HMS, postboks 2095 Vika, 0125 Oslo.
Jf. offentlighetsloven kan søkere offentliggjøres på offentlig søkerliste selv om man har bedt om skjerming.
kr 272 - 327
Per time
kr 47 158 - 56 642
Per måned
kr 565 900 - 679 700
Per år
Oppsummert av KI
Rapporter feilTittel
Rådgiver
Oppstart
Type engasjement
Fast
Sektor
Offentlig
Omfang
Heltid
Antall stillinger
1
Kontaktperson
Sjekk lønna di!
Relaterte stillinger