Skipsmotormekaniker (motormann)
Havforskningsinstituttet
Postboks 1870, Nordnes, 5817 BERGEN
18. desember 2024
Om stillingen
Rederiavdelingen ved Havforskningsinstituttet har ansvar for bemanning og drift av åtte havforskningsfartøy som opererer i både nære og fjerne farvann. Fartøyene har mange forskjellige oppgaver, som miljøundersøkelser, bunnkartlegging, innsamling av fiskeprøver, bestandsovervåking, telling av hval osv. Det er mye utstyr og redskaper i bruk om bord, som håndteres av den maritime besetningen.
Rederiavdelingen har et integrert sikkerhets- og kvalitetsstyringssystem, og er sertifisert av DNV iht. ISM koden, ISO 9001 og ISO 14001.
Vi har nå ledig fast stilling som skipsmotormekaniker til fartøyet Hydrograf. Som skipsmotormekaniker deltar du også som mannskap og båtfører i arbeidsbåt under sjømålingsoperasjoner, det er derfor krav til at dem som ansettes har Dekksoffiser klasse D6 sertifikat ved ansettelse, eller innen 6 mnd etter fast ansettelse.
For at vi skal kunne vurdere deg som aktuell til stillingen, må du inneha følgende:
• minimum Ferdighetssertifikat skipsmotormekaniker
• gyldig grunnleggende sikkerhetskurs imo-50 – ref: STCW: A-VI/1-1, 1-2, 1-3, 1-4
• gyldig helseattest fra godkjent sjømannslege
• gode referanser
• For stillingen kreves det sikkerhetsklarering så den vi ansetter må søke og få innvilget slik sikkerhetsklarering før ansettelsesavtale blir signert. Søkere med gyldig sikkerhetsklarering vil bli foretrukket. Les mer om dette her: https://sivilklareringsmyndighet.no
• Fagbrev skipsmotormekaniker
• Ferdighetssertifikat for sjøfolk med særlige sikringsplikter – ref: STCW A-VI/6.
• Ferdighetssertifikat HMOB-båt - ref: STCW-VI/2(2)
• Ferdighetssertifikat Brovakt
• Erfaring med kran og vinsjekjøring
• Erfaring med sveising.
• Erfaring som båtfører
• G11 og G20 kurs ang. løfteutstyr.
• Dekksoffiser klasse D6 sertifikat, eller høyere sertifikat.
• VHF-sertifikat
Arbeidsspråk om bord er norsk og vi ber derfor om at søknaden blir skrevet på norsk.
Vi på Havforskningsinstituttet er overbeviste om at personlighet spiller en rolle i hvordan man jobber, kommuniserer og trives på arbeidsplassen.
Til denne stillingen ser vi for oss deg som evner å jobbe i tett samarbeid med andre. Det vil si at du kommuniserer på en hyggelig og åpen måte med alle om bord. Du må også være glad i å yte service og prøve så langt det lar seg gjøre å ta de utfordringer som måtte dukke opp på en god måte.
Arbeidet kan til tider også være fysisk krevende med tunge løft, mye oppreist arbeid, mye bevegelse og travle dager i dårlig vær.
Vi vil i stor grad vektlegge dette i vurderingen av søkerne, samt tilbakemeldinger fra referanser på de kandidatene som har vært inne på intervju.
Havforskningsinstituttet er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss, uavhengig av alder, kjønn, funksjonsevne, nasjonalitet eller etnisk bakgrunn. Havforskningsinstituttet er en IA-bedrift, og vi ønsker å legge forholdene til rette for søkere med redusert funksjonsevne.
Dersom det finnes kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn, vil vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker med rett til positiv særbehandling, må du oppfylle visse krav. Du kan lese mer om kravene her.
For å synliggjøre at du ønsker å bli vurdert som søker med rett til positiv særbehandling ber vi deg krysse av for dette i jobbportalen når du søker.
Utfordrende arbeidsoppgaver i et kreativt arbeidsmiljø på et nasjonalt institutt med mye internasjonal kontakt, gode pensjonsordninger og velferdstilbud.
• Arbeidstid er 12 timer pr. dag, 84 timer pr. uke i 1:1 turnus.
• Lønn etter egen overenskomst mellom Havforskningsinstituttet og sjømannsorganisasjonene. Fra bruttolønnen trekkes 2 % til Statens Pensjonskasse.
Det gjøres oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om å være unntatt fra søkerlisten. Søkere vil bli orientert om dette på forhånd.
Les mer om fartøyene på: https://www.hi.no/om_havforskningsinstituttet/rederi/nb-no
Søknad skal sendes elektronisk via lenke på denne siden med CV, relevante attester og vitnemål. Søknader som ikke sendes elektronisk via lenke på denne siden, vil ikke bli behandlet.
Har du spørsmål knyttet til stillingen, kontakt mannskapssjef Svanhild Brakstad på svanhild.brakstad@hi.no
Søknadsfrist : 12.01.2025
Om bedriften
Havforskningsinstituttet er et av Europas største marine forskningsmiljø. Vi har ca. 1030 tilsatte og en rekke forskningsfasiliteter og laboratorier av høy internasjonal standard.
Havforskningsinstituttet eier og drifter åtte forskningsfartøy. Vårt hovedkontor ligger i Bergen, vi har avdeling i Tromsø og forskningsstasjoner i Matre, Austevoll og Flødevigen.
Tittel
Skipsmotormekaniker (motormann)
Oppstart
Type engasjement
Fast
Sektor
Offentlig
Omfang
Heltid
Antall stillinger
1
Om stillingen
Rederiavdelingen ved Havforskningsinstituttet har ansvar for bemanning og drift av åtte havforskningsfartøy som opererer i både nære og fjerne farvann. Fartøyene har mange forskjellige oppgaver, som miljøundersøkelser, bunnkartlegging, innsamling av fiskeprøver, bestandsovervåking, telling av hval osv. Det er mye utstyr og redskaper i bruk om bord, som håndteres av den maritime besetningen.
Rederiavdelingen har et integrert sikkerhets- og kvalitetsstyringssystem, og er sertifisert av DNV iht. ISM koden, ISO 9001 og ISO 14001.
Vi har nå ledig fast stilling som skipsmotormekaniker til fartøyet Hydrograf. Som skipsmotormekaniker deltar du også som mannskap og båtfører i arbeidsbåt under sjømålingsoperasjoner, det er derfor krav til at dem som ansettes har Dekksoffiser klasse D6 sertifikat ved ansettelse, eller innen 6 mnd etter fast ansettelse.
For at vi skal kunne vurdere deg som aktuell til stillingen, må du inneha følgende:
• minimum Ferdighetssertifikat skipsmotormekaniker
• gyldig grunnleggende sikkerhetskurs imo-50 – ref: STCW: A-VI/1-1, 1-2, 1-3, 1-4
• gyldig helseattest fra godkjent sjømannslege
• gode referanser
• For stillingen kreves det sikkerhetsklarering så den vi ansetter må søke og få innvilget slik sikkerhetsklarering før ansettelsesavtale blir signert. Søkere med gyldig sikkerhetsklarering vil bli foretrukket. Les mer om dette her: https://sivilklareringsmyndighet.no
• Fagbrev skipsmotormekaniker
• Ferdighetssertifikat for sjøfolk med særlige sikringsplikter – ref: STCW A-VI/6.
• Ferdighetssertifikat HMOB-båt - ref: STCW-VI/2(2)
• Ferdighetssertifikat Brovakt
• Erfaring med kran og vinsjekjøring
• Erfaring med sveising.
• Erfaring som båtfører
• G11 og G20 kurs ang. løfteutstyr.
• Dekksoffiser klasse D6 sertifikat, eller høyere sertifikat.
• VHF-sertifikat
Arbeidsspråk om bord er norsk og vi ber derfor om at søknaden blir skrevet på norsk.
Vi på Havforskningsinstituttet er overbeviste om at personlighet spiller en rolle i hvordan man jobber, kommuniserer og trives på arbeidsplassen.
Til denne stillingen ser vi for oss deg som evner å jobbe i tett samarbeid med andre. Det vil si at du kommuniserer på en hyggelig og åpen måte med alle om bord. Du må også være glad i å yte service og prøve så langt det lar seg gjøre å ta de utfordringer som måtte dukke opp på en god måte.
Arbeidet kan til tider også være fysisk krevende med tunge løft, mye oppreist arbeid, mye bevegelse og travle dager i dårlig vær.
Vi vil i stor grad vektlegge dette i vurderingen av søkerne, samt tilbakemeldinger fra referanser på de kandidatene som har vært inne på intervju.
Havforskningsinstituttet er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss, uavhengig av alder, kjønn, funksjonsevne, nasjonalitet eller etnisk bakgrunn. Havforskningsinstituttet er en IA-bedrift, og vi ønsker å legge forholdene til rette for søkere med redusert funksjonsevne.
Dersom det finnes kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn, vil vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker med rett til positiv særbehandling, må du oppfylle visse krav. Du kan lese mer om kravene her.
For å synliggjøre at du ønsker å bli vurdert som søker med rett til positiv særbehandling ber vi deg krysse av for dette i jobbportalen når du søker.
Utfordrende arbeidsoppgaver i et kreativt arbeidsmiljø på et nasjonalt institutt med mye internasjonal kontakt, gode pensjonsordninger og velferdstilbud.
• Arbeidstid er 12 timer pr. dag, 84 timer pr. uke i 1:1 turnus.
• Lønn etter egen overenskomst mellom Havforskningsinstituttet og sjømannsorganisasjonene. Fra bruttolønnen trekkes 2 % til Statens Pensjonskasse.
Det gjøres oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om å være unntatt fra søkerlisten. Søkere vil bli orientert om dette på forhånd.
Les mer om fartøyene på: https://www.hi.no/om_havforskningsinstituttet/rederi/nb-no
Søknad skal sendes elektronisk via lenke på denne siden med CV, relevante attester og vitnemål. Søknader som ikke sendes elektronisk via lenke på denne siden, vil ikke bli behandlet.
Har du spørsmål knyttet til stillingen, kontakt mannskapssjef Svanhild Brakstad på svanhild.brakstad@hi.no
Søknadsfrist : 12.01.2025
Om bedriften
Havforskningsinstituttet er et av Europas største marine forskningsmiljø. Vi har ca. 1030 tilsatte og en rekke forskningsfasiliteter og laboratorier av høy internasjonal standard.
Havforskningsinstituttet eier og drifter åtte forskningsfartøy. Vårt hovedkontor ligger i Bergen, vi har avdeling i Tromsø og forskningsstasjoner i Matre, Austevoll og Flødevigen.
Relaterte stillinger
Skipsmotormekaniker (motormann)
Havforskningsinstituttet
BERGEN
18. desember 2024